Feedback

Heb je een enorm goed sollicitatiegesprek gehad én er een heel goed gevoel aan overgehouden, ben je het toch niet geworden. Dat is op z’n zachts gezegd balen. En krijg je feedback die zo vaag is dat je er eigenlijk niks mee kunt, dan is dat dubbel balen. Goede feedback geeft jou als sollicitant immers waardevolle informatie voor toekomstige sollicitaties. Aan de afwijzing valt niks meer te veranderen, maar aan de kwaliteit van de feedback vaak wel. Hoe vergroot je de kans op een uitgebreider en eerlijker antwoord waar je ook echt wat aan hebt? Vaak is dat heel simpel. Gewoon door je vraagstelling om te draaien en er een positief nieuwsbericht van te maken. Want zeg nu zelf, positief nieuws brengen doen we allemaal graag. Is de boodschap negatief daarentegen, dan houden we die graag kort en bondig om zo snel mogelijk verder te kunnen gaan met leukere dingen. En dat werkt bij recruiters precies hetzelfde. Dus maak het ze makkelijk en vraag ze naar positieve zaken. De gouden tip hierbij is dat je ze niet vraagt waarom jij het NIET geworden bent, maar juist waarom die ander het WEL geworden is. Probeer het eens, wedden dat het je een schat aan informatie oplevert?

Deze column is op zaterdag 28 januari 2017 verschenen in de Financiële Telegraaf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *